Hledáte práci? A už jste zkusili Facebook nebo LinkedIn?

16.09.2016 | , Finance.cz
STUDENT


perex-img Zdroj: Finance.cz

Hledat si práci přes sociální sítě? Vždyť na to jsou pracovní portály! Ano, i taková může být prvotní reakce, když někomu sdělíte, že si hledáte nové místo, ale nikoliv klasickou cestou přes webové stránky k tomu určené. Sociální sítě ale mohou být daleko efektivnější.

Proč se vyplatí dělat věci jinak?

Kvalitních pracovních portálů máme v České republice hned několik, leckdy jsou poptávky po nových zaměstnancích i dosti totožné, někde jsou ale zase zcela jiné. Hledání vysněné nebo alespoň ideální práce vám může zabrat nejen několik desítek minut, ale i hodin. Nyní si odpovězme na otázku – a skutečně se na těchto portálech inzerují všechny volné pracovní pozice? Ne. Proč tomu tak je? Důvodů může být více, například:

  • Některé pracovní pozice se pokrývají pouze lidmi uvnitř firmy – výhodou je zde znalost firemního prostředí a procesů
  • Inzerce na pracovních portálech je nákladná
  • Společnosti mají špatné zkušenosti s pracovními portály – nehlásí se jím ideální zaměstnanci

Určitě se tedy vyplatí podívat se na celou věc z jiného úhlu pohledu. Je možné si práci hledat i jinak než klasickou cestou? Odpověď je – Ano. A poměrně i zábavnou, nenásilnou formou – přes sociální sítě Facebook a LinkedIn.

1) Facebook jako pracovní portál

Sdílení článků, videí, fotografií, příspěvky o tom, kde a s kým teď jste. Běžná cesta, jak lidé využívají Facebook. Jedná se o největší sociální síť, bez které by spousta firem přišla o cenný komunikační kanál. Toto je tedy naprosto ideální marketingové prostředí pro společnosti a představení toho, co dělají.

Vedle toho, zcela přirozenou cestou vznikají různé skupiny, které sdružují lidi se stejnými zájmy. Lidé si zde předávají nejrůznější tipy, rady, sdílí své zkušenosti nebo sem naopak přichází s žádostí o radu. Můžeme tak najít skupiny s tématem vaření, četby, výroby domácí kosmetiky, výuky cizích jazyků, seriálů a filmů, cestování až po pracovní oblasti. A právě ty jsou pro vás při hledání práce zajímavé.

Když si do facebookového vyhledavače napíšete slovo práce, zobrazí se vám různé výsledky. Rozhodujícími parametry může být město (například Práce v Praze/ Brigády v Praze, Práce v Brně) nebo pracovní sféra (Práce v Marketingu). Na Facebooku naleznete skupiny, u kterých se členy stanete hned, u některých musíte chvíli čekat. Schválení nového požadavku na členství ale trvá maximálně několik dní.

Na začátek je dobré si odpověď na pár otázek:

  • Hledám práci na HPP nebo DPP/DPČ?
  • V jaké oblasti bych chtěla/a pracovat?
  • Jsem ochotná/ý se kvůli práci i přestěhovat?

Jsem členem, jak to tedy funguje?

Členové jednotlivých skupin zde ve formě facebookových příspěvků poptávají nové zaměstnance, ve většině případů je zde uveden e-mail na konkrétní osobu nebo všeobecný e-mail, na který se zájemci mohou ozvat. Nicméně máte zde prostor prezentovat sami sebe potencionálním zaměstnavatelům. Jak? Lze to udělat hned několika způsoby:

  1. Napíšete stručný post na Facebook o tom, jako práci byste chtěli dělat a co můžete zaměstnancům nabídnout.
  2. Uvedete stručný post a přidáte k němu hezky zpracovanou fotografii s textem.
  3. Vytvoříte jednoduché video.

Možností je více a lze je různě kombinovat. Každopádně určitě je vždy důležité myslet na to, zda je vaše forma prezentace úměrná danému pracovnímu místu. Když se na příklad ucházíte o místo v kreativní agentuře, určitě nebude nic proti ničemu, pokud popustíte uzdu své fantazii a budete se prezentovat netradičně, než „jen“ klasickým životopisem.

2) Nalinkujte si nový život na LinkedInu!

Další sociální síť, kterou můžete pro hledání práce využít je LinkedIn, pracovně-sociální síť, kde si lidé budují svoji osobní značku, hledají obchodní partnery, HR pracovníci oslovují potencionální zaměstnance a headhunteři loví pro ně ideální jedince.

Jak můžete přímo vy LinkedIn využít?

Pokud ještě nemáte profil, během několika minut si jej snadno založíte na portále www.linkedin.com, uvedete své pracovní zkušenosti, projekty, kterých jste se účastnili, certifikáty, dovednosti, dobrovolnické aktivity, napíšete pár vět o vás samotných a na závěr samozřejmě i nahrajete svoji fotografii. Vytvoření kvalitního profilu na LinkedInu nějakou dobu trvá, ale časová investice do něj se určitě vyplatí. Proč?

  1. Přes LinkedIn vás personalisté mohou sami oslovit.
    HR, headhunteři pracují denně s LinkedInem. Jak se říká „Nikdy nevíte.“ kdo si vás najde a koho zaujmete, důležité je být vidět.
  2. Sami můžete oslovit personalisty.
    Tato metoda je báječná, pokud máte vytipované firmy, ve kterých byste chtěli pracovat. Stačí si přes LinkedIn dohledat kompetentní osobu z dané firmy a přímo ji oslovit.
  3. Můžete si vyhledávat mezi aktuálními Pracovními příležitostmi.
    Jedná se o konkrétní pracovní nabídky, na které se dostanete přímo z hlavní „menu lišty“, která je viditelná hned po přihlášení.
    V kategorii Pracovní příležitostí si můžete vyhledávat dle konkrétních klíčových slov nebo lokality. Současně si lze nastavit sekci Předvolby (lokalita, pracovní zkušenosti, velikost společnosti a obory, které vás zajímají), LinkedIn vám pak v sekci Moje příležitosti zobrazí ty ideální.

Jak to vypadá, když si pak kliknete na detail některé z nabídek?

  • Ukáže se vám popis pracovní pozice;
  • V případě, že jste ve spojení s HR pracovníkem z dané firmy, můžete mu poslat přímo vzkaz;
  • Lze si zobrazit jednotlivé členy týmu;
  • Máte možnost nahlédnout do společnosti;
  • Podíváte se zde na ostatní pracovních příležitostí v dané společnosti.

Připravte si trpělivost a výdrž

Jak se říká „Trpělivost je známkou úspěchu.“ Platí to ve všech oblastech a při hledání práce snad dvojnásob. Pro personalisty to kolikrát není tak snadné pročíst se záplavou životopisů a motivačních dopisů. Může to tedy bohužel někdy trvat, než vás vyrozumí. Rozhodně to však nevzdávejte, a pokud nyní nemáte práce, nezoufejte. Stanovte si cíl, že každý den oslovíte alespoň tři společnosti (nebo odpovíte na inzerát), ve kterých byste chtěli pracovat. Uvidíte, že dříve nebo později dostanete pozvánku na pohovor. Hodně štěstí!

Autor článku

Andrea Papoušková  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: STUDENT